Mass Effect Andromeda recenzija

Pre 5 godina završili smo epsku trilogiju svemirske opere čiji je prvi deo svojom pojavom zauvek promenio značenje ne-linearnih igara. Jasno je bilo, i pre prve naznake Andromede, da će nastavak morati mnogo toga da obeća i još više da uradi kako bi ispunio visoka očekivanja svojih fanova. Dobili smo priliku da testiramo najnovije BioWare-ovo čedo, pa je na redu i recenzija.

Još od prvih najava bilo je jasno da nastavak neće biti smešten blizu trilogije, prostorno ili vremenski, već da će se dešavati daleko u budućnosti, daleko od nama (tada) dobro poznate galaksije. Zbog pretnji uništenja od Reaper-a (ogromnih svemirskih brodova sa veštačkom-organskom inteligencijom) i želje za istraživanjem, osnovana je Andromeda Incijativa. Mnogi su se dobrovoljno prijavili za misiju šestovekovnog putovanja u nepoznato; neki zbog nedostatka drugog izbora, drugi zbog obećanja avanture.

Mass Effect Andromeda recenzija

Među dobrovoljcima našli su se naši protagonisti blizanci, Sara i Scott Ryder, koji su zajedno sa svojim ocem Alec-om oformirali Pathfinder tim, tim zadužen za nalaženje novih nastanjivih planeta. Na samom početku igre po 20,000 predstavnika svake rase ulaze u Ark-ove (velike brodove koji služe za duga putovanja i zamenu štaba) i svi sem mašina ležu u vrlo dugi san, sa nadama da će se “sutradan” probuditi na lepšem mestu. Naravno, u šest stotina godina mnogo toga se promenilo, i Andromeda nije više ono što je bila.

Ljudski Ark udara u misteriozni vasionski objekat i trpi velika oštećenja. Tu se naš protagonista budi i odmah kreće u spašavanje ostalih. Posle uvodne misije saznaje se da prethodno-određen tzv. “zlatni svet” nije nastanjiv i da će ljudi morati da nađu drugi dom. Međutim, iako je ljudska rasa u vrlo nezavidnom položaju, ostali su u mnogo gorem. Glavna stanica, koja bi spojila sve Ark-ove i služila kao centar svih rasa u novoj galaksiji, nije dovršena. Tokom duge dremke desila se pobuna pa su svi raštrkani, par Ark-ova je negde zalutalo (sa 60,000 duša, ni manje ni više) a naš mladi Pathfinder se našao u centru svega toga.

Prilikom dolaska u Andromedu i buđenja, igrač može da odabere jednog od blizanaca, Saru ili Scott-a. Međutim, za razliku od prošlih igara gde je mogao da bude samo jedan komandir Šepard (zapravo… ma, nema veze), u ovoj priči su prisutna oba karaktera. Onaj koga ste izabrali biće glavni u priči a drugi imaće sporednu ulogu i neće biti ćušnut sa strane.

Mass Effect Andromeda recenzija

Za razliku od komandira Šeparda, koji je već bio poznati heroj pri početku prve igre, Ryder će morati da se dokaže. Niko u nju ili njega nema poverenja a izbori samih igrača odlučiće da li će se stanje promeniti. Tokom galaksije susretaćemo se sa brojnim problemima, od kojih su jedan nova vanzemaljska rasa Kett. Nije poznato zašto su u ratu sa svima, ali nikog ne vole i ubijaju sve pred sobom. Prvi susret sa njima nije nimalo prijatan i ostaviće gorki ukus u ustima svakome ko se nadao prijatnom kontaktu.

Ipak, nije sve tako crno. Na našoj strani su sve stare rase: Asari, Salarian-i, Krogan-i, Turian-i, a ostali malo kasne ali doćiće eventualno. Od novajlija, pored Kett-a tu su Angaran-ci, koji su do pre jednog veka nastanjivali više sunčevih sistema u svojoj rodnoj galaksiji, ali su ih Kett-ovi potukli nazad, do svega samo par planeta. Iako su isprva oprezni, vremenom (ako ih imaju) otvaraju svoja srca i odlučuju da pruže priliku čudnim pridošlicama.

Kroz putovanja sletećemo na šačicu planeta, od kojih je svaka prelepo i ručno dizajnirana, i daje utisak pravog vanzemaljskog sveta. Koliko god voleli ili ne voleli trilogiju, složićemo se da drugom i trećem delu nedostaje istraživanje nepoznatog. E pa, tu je Andromeda pogodila pravo u srž! Svaki svet je prepun sadržaja, bilo da je pustinjska planeta (ne brinite se, nema onog začina) ili planeta potpuno prekrivena ledom. Ništa u igri nije automatski generisano: svaki outpost, gradić i neprijateljska baza pažljivo su smešteni kako bi dali želju nama igračima da ih istražimo, ne bi li otkrili neku tajnu ili bolju opremu.

Mass Effect Andromeda recenzija

Svaki svet nudi potpuno novo okruženje. Nešto što sam uvek zamerao prvom delu jeste što su sve planete (sem onih za glavne quest-ove) bile 95% prazne, skroz nezanimljive i koliko god izgledale različito, uvek osećale kao jedna te ista. Napisao sam jednom, ponoviću opet: svaki svet je različit, ručno dizajniran pun sadržaja, koji je razmešten tako da nikada ne bude dosadno i uvek tera na istraživanje – ovo vredi pomenuti dvaput. Pa šta ima tu? Glavne misije, sporedne misije, baze neprijatelja, napuštene baze za istraživanje, mogućnosti za osnivanje kolonije i ostale stvari, koje ostavljam vama da otkrijete.

Cilj Andromeda Inicijative je nastanjivanje u Andromeda galaksiji, i to je poenta našeg sletanja na svaki svet. Naravno, nije sve baš toliko jednostavno. Tokom putovanja susrećemo se sa ruševinama Remnant-a, rase koja je odavno misteriozno nestala; ove ruševine su naizgled bezazlene a u stvari služe za kontrolisanje klime samih planeti, pa su od velikih interesa našim naseljenicima. Među tim ruševinama nalaze se stare mašine koje održavaju ostatke Remnant-a i brane od uljeza – tako da, ne brinite, čak iako vam istraživanje postane dosadno, odmah iza ćoška biće zabavno!

Glavna čar ovog serijala je njegova ne-linearnost, gde možete stvarati svoju priču kroz različite izbore, putovanja i delovanja na razne stavke u univerzumu. Naravno, ograničenja postoje pa ne očekujte da od “Anakin-a Skywalker-a” postanete “Darth Vader” ali možete itekako da utičete na to kako će na vas da gleda nova galaksija, da li ćete da skočite u pomoć onima kojima je potrebna ili da li ćete gledati samo svoje interese – izbor je vaš. Jedan od nedostatka trilogije bio je Paragon/Renegade sistem, gde se sve svodilo na izbor između dobra ili zla. Ovde je potpuno uklonjen, i umesto toga ubačeni su različiti načini izražavanja. Možete misliti na jednu stvar, ali da li ćete je reći formalno, neformalno, logički ili emocionalno, na vama je izbor i uticaće na dalji tok razgovora, završetak quest-ova i, ponekad, na dalji tok priče. Ali nije sve bez mana, pa ovaj sistem izbora deluje veštački, kao da nema zapravo izbora, ili još gore – da nisu bitni. Ovu malu “nedovršenost” nećete osetiti ukoliko ne budete razgovarali sa jednim likom 10 puta, ali tu je i malo više ruši imerziju i iluziju živog sveta.

Mass Effect Andromeda recenzija

Sama gameplay mehanika, iako je velikim delom vukla inspiraciju od Mass Effect trojke, više liči na igre drugih poznatih serijala nego na svoje prethodnike. Nova oprema omogućuje visoki skok i nalet, pa na trenutke podseća na InFamous serijal, a mehanika zaklona, headshot-a i napucavanja podseća na Gears of War. To naravno nije loša stvar; čak naprotiv, vrlo pametno su izvukli ono što je ove serijale učinilo poznatim, i uspešno implenetirali u jednu funkcionalnu celinu.

Vožnja je ponovo vraćena u serijal, i ovoga puta sedamo za volanom Nomad-a, vozila koje malo podseća na Mako, ali prilagođenog za istraživanje. Ukoliko želimo da bude jak i izdržljiv kao Mako, moraćemo da ga nadogradimo mukotrpnim sakupljanjem resursa i istraživanjem šema, ali sve će to vredeti na kraju. Neće biti baš mini-tenk, ali biće dosta izdržljiviji i funkcionalniji.

Sistem loot-a i opreme je blagorečeno preveden iz Dragon Age Inquisition, sa malo drugačijim rasporedom. Tu su oklopi i oružja, nadogradnje, crteži za sklapanje u bazi, pa pravljenje oklopa i konstruisanje oružja, itd.

Mass Effect Andromeda recenzija

Pomenuh malopre “sakupljanje resursa.” Da, farmanje resursa se vraća! Ali ne u iritantnom obliku kakvom ga znate – ne, ne skeniraju se planete. Sada, tokom istraživanja i vožnje kroz svet naićićete na rude (zone se posle obeleže na mapi) pa tu možete da označite lokacije ruda. Oduzima više vremena od prethodnog sistema, da, ali ovoga puta je mnogo manje dosadan.

Što se ostalih RPG elemenata tiče – ukoliko ste igrali Inquisition, biće vam poznati neki elementi. Na svakoj planeti može da se postavi jedan outpost, koji služi kao manje selo sa par sporednih misija, nekoliko FOB-a (baza za teleportovanje), a sam brod našeg protagoniste podsećaće vas na glavni zamak Inkvizicije. Više ne letimo Normandy-jom, nažalost, ali tu je sada Tempest, jednako sposoban brod sa vrlo motivisanim pilotima. Od posade tu su vaši saborci, kao i inženjersko osoblje, pa ako vam je dosadio spoljašnji svet, uvek možete saznati šta se dešava u životu vaših kompanjona.

Mass Effect Andromeda recenzija

Glavni centar ove igre je Nexus, ogromna nedovršena stanica gde su prisutne skoro sve rase, pa tu počinje glavna priča i odvijaju se najbitnija dešavanja Andromeda Inicijative. Samo okruženje i ljudi deluju živo, daju osećaj dinamike, pa čak i posle završetka celokupnog sadržaja osećaćete se kao da još uvek nešto niste videli.

Dosta sam hvalio živi i dinamični svet, ali sam samo u jednoj rečenici spomenuo Ryder-ove saborce. Pa, lično, nisam previše oduševljen njima, ali probaću da budem što objektivniji. Tokom igranja nisam mogao da suzbijem osećaj da su pokušali da iskopiraju popularne karaktere trilogije, spoje ih sa ličnošću trendi likova sa tv-a, prilagode PC i pop kulturi i serviraju kao potpuno nove, nikad pre viđene ličnosti. Istina je, da nijedna ličnost ne liči na drugu. Svako je imao svoj život pre dugog putovanja, ima svoje probleme, stil borbe i način razgovora. Ali, ništa nije bez svojih negativnih strana, pa ova implementacija u trenucima (posebno rano u igri) oseća veštačkim i na silu ubačenim.

Mass Effect Andromeda recenzija

Tu je turrian-ka koja je naizgled samouverena, ali ispod te ljuske (?) zabrinuta i osećajna, mlada i za-avanturom-željna Asari koja ima nezrelu ličnost, ali je, opet, ranjiva ispod, žena ledenog srca, koje se polako topi i zagreva tokom… Shvatate kuda idem sa ovim? Ako moram da opišem u jednoj rečenici, rekao bih da su previše pokušali tinejdžerima neke likove da prilagode. Naravno, tu su likovi koji ne spadaju u ovaj šablon, kao Drack, krogan koji je ludji za borbom od svih u Incijativi; Liam, opušteni lik koji bi da sve drži na okupu i u prijateljskom nastrojenju, itd.

Glavni deo sam rekao, sada je red da malo opravdam svoje izjave. Tokom pisanja dosta puta sam je upoređivao sa prethodnicima, u ovom ili onom pogledu, pa da pokušava da se prilagodi ovoj ili onoj publici… Ja sam stari Mass Effect Fan. Skoro 9 godina znam za ovaj serijal i svake godine utrošim po 100-ak sati na igranje cele trilogije. Pomoću svojih iskustava pokušavam da prenesem na što objektivniji način jačine i slabosti ovog serijala, kao i da što objektivnije, ali opet iz nekog ličnog, igračkog ugla ocenim da li je ispunila različita očekivanja i nadanja. Po internetu se dosta priča o lošim animacijama, praznim ličnostima i čemu još. Ukoliko ste čitali nešto o tome, morate shvatiti da se na ovu igru čekalo preko 5 godina i uloženo je 40 miliona, s tim što je veći deo otišao na marketing, a reklame su učinile svoje. Moj iskreni savet je da ne gledate na ovo kao nastavak koji mora u svemu da bude bolji od prethodnika, već kao igru koja je priča sama za sebe, smeštena u isti univerzum i najlabavije moguće povezana sa radnjom iz prošlih delova. Ukoliko možete uraditi to, i bez ikakvih predrasuda prvi put upalite igru, uživaćete više od većine.

Mass Effect Andromeda recenzija

Čekalo se pet dugih godina posle završetka nezaboravne trilogije, ali nastavak je konačno stigao. Pokazao nam je kako izgleda kada se u Mass Effect na pravi način vrati istraživački duh, i pored svih svojih nedostataka je uspeo da nam pruži mnogo sati zabave, i pružiće još više, jer smo tek zagrebli površinu celokupnog sardržaja.

Ocena

Priča - 7
Gameplay - 9
Atmosfera - 9
Replayability - 8

8.3

Vrlo dobro!

Videli smo kako izgleda kada se u Mass Effect na pravi način vrati istraživački duh, i pored svih svojih nedostataka je uspeo da nam pruži mnogo sati zabave, i pružiće još više, jer smo tek zagrebli površinu celokupnog sardržaja.

User Rating: 4.58 ( 2 votes)

Ne propustite

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands recenzija